人間学部

2015年 報告(2014年度プログラム)

2015年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告06-1

2015.03.21

【2015年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告06-1】

■ Cabrillo College(アメリカ カリフォルニア州 サンタクルーズ) で、3/15〜3/31までの海外短期フィールドワークです。

日付は、日本時間での表記です(現地は、1日前になります)。


childfw2015036.jpg

2015/03/21

今日の午前中は、子どもセンターの観察室からの2回目の観察でした。少し時間をかけて観察をしました。学生個々にテーマを決めて焦点化した観察を経験することで、子どもたちの行動がより理解できるようになることを目指しました。3つの観察室に入る前には、必ず利用者リスト(Sign-in sheet)に名前を書いてから入ることも、慣れてきたようです!

The students observed teachers and children in the Children’s Center again. But this time it was focused observations rather than general observations. Focused and repeated observations of children gain more insight into how they learn. The students got used to sign in before they got into each observation room.

 


childfw2015037.jpg

2015/03/21

観察室の中は写真が撮れませんが、これが、Children’s Centerが入っているビルの廊下です。左側のドアーがプリスクールの観察室への扉です。

Photograph is prohibited inside observation rooms, However, in the hallway of this building it is OK. These students were ready to be taken their photo!

 


childfw2015038.jpg

2015/03/21

観察終了後は近くにある建物に移動して、それぞれの観察の振り返りをしました。Sesnon Houseと呼ばれているこの建物は、内装も外装もとてもおしゃれな建物で、教室とは趣が違っていましたね。環境設定について、子どもと先生の関わりについて、子ども同士の遊び方の違いについてなど、それぞれのテーマに沿った皆さんからの観察は、やはり日本との比較でみることが多かったようです。メリサンドへの質問もたくさん出て、彼女はふじみ野幼稚園との比較も交えて答えてくれました。とても有意義なフィードバックになったのはよかったです。

After their observations, they moved to a different building called Sesnon House for feedback and discussion.  It is a beautiful building both inside and outside. They discussed issues like school settings, interactions between teachers and children, and peer play in different age groups. They tended to compare their observations with their Japanese counterparts.  Melisande answered every question the students gave her with an interpretation of her own observations in Fujimino kindergarten, a kindergarten affiliated with Bunkyo Gakuin University.

 


childfw20150391.jpg

2015/03/21

この建物の裏庭に出るバルコニーで、最後に記念撮影です。この建物にはレストランが入っていて、調理師免許を目指す学生の実習の場にもなっているようです。

There is a student-run restaurant in this building for culinary arts students. This photo was taken by one of the students, so I was in there. Thank you, Sho!