2018年 報告(2017年度プログラム)
2018年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告10-2
【2018年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告10-2】
■ Cabrillo College(アメリカ カリフォルニア州 サンタクルーズ) での海外短期フィールドワークです。
■日付は、日本時間での表記です(現地は、1日前になります)。
2018/03/21
この二人は、もう一つの1年生のクラスです(ウォーカー先生)。女の子はなぜか、いつもこのように先生のところにやってくることが多いようです。特に女の先生のところです。
These two were at another 1st grade class (Mrs. Walker’s). Girls tend to gather around the teacher or perhaps female teachers.
2018/03/21
こちらのKでは、忍者プロジェクトが始まっていました。忍者のかぶる帽子を新聞紙でつくりましたが、中々折るのが大変でしたね。しかし、中には上手にできていた子もいました。子どもたちの差が大きいこともわかりますね。最後には、全員が帽子をかぶって手裏剣ももらって大喜びでした。みんなこの帽子をかぶったまま帰っていきました!
This is a Ninja project these students presented in this class. Children tried hard to make Ninja hats with Japanese newspaper. Finally, all the children were wearing their paper Ninja hats. And the students gave the children paper Ninja stars (Shuriken) to play with when they become like Ninjas. They also learned how to throw a ninja star.
2018/03/21
先生は、1年生に電子黒板(スマートボード)を使って算数を教えていました。コンピューターからの画像を映し出して見せたり、ゲーム感覚で授業をするには、このスマートボードは優れているようです。もうすっかり黒板やホワイトボードは、小学校では使われなくなっていました。子どもたちの遊びや家での過ごし方が変わってきているのに応じて、先生の教え方も変えていくことが求められているようです。情報技術の目覚ましい発達やデジタル化で、子どもたちは入学前からコンピューターやインターネットを使いこなしているため、視聴覚教材なしの授業にはついていけない子もいるのでしょう。
The teacher was teaching math to the first graders, using a smart board. She also use the digital projector to display her computer screen onto the smartboard. More and more schools are putting smart boards in their classroom. No more blackboard and whiteboard in the classroom! Classroom teachers should understand how technology has changed the way students learn in the classroom. Many children today are exposed to computer technology at an early age at home. Many young children are already playing computer games over the Internet or with other technology devices even before they enter the classroom on the first day of school. Teachers need to keep up with new tech tools.